let's exchange blog links!

Wednesday, December 29, 2010

Like button Part I

Harini nak post pasal macam mane nak letak  Like Button Facebook macam kat bawah ni kat blog anda.

Mungkin anda lihat cara ni agak leceh. Tapi, tak salah mencuba kan. :)
.
..
... 
First sekali, find page ini 


ok, bila dah keluar page mcm gambar di atas. Now anda pergi kat blog anda. Update dulu entry (New Post). then publish post entry anda. Then view post.  Lepas tu copy link post sebagai contoh mcm ni (yang highlight tu) then paste di page ini ( Paste di bawah tempat kosong yang bertulis   (?) )   


Done?, Now, anda boleh lah if nak edit rupa Like Button anda. Change layout ke, Width ke, Verb to display, Font or anda nak ubah Color pun boleh, tapi ade dua pilihan je lah. Preview Like Button akan berubah-ubah if anda ada ubah apa-apa yang berkenaan. So anda akan dapat lah Like Button macam mana yang anda nak. 


Sekarang ni masa untuk menghasilkan Like button anda. Sudah copy and paste link kat URL?. if dah, Now click kat Get Code. Akan terhasil lah mcm ni.



Copy link seperti gambar diatas. Then paste it at your post (in edit HTML) seperti gambar di bawah. Pastikan anda paste di akhir entry anda.



Untuk memastikan like button ni terhasil. Click Compose dan lihat samada Like Button terhasil ataupun tidak.


Akhir sekali, publish post anda dan TADAAA! dah ade Like Button! ehe


If anda nak letak Like Button ni pada entry-entry yang sebelum nya, cara nya lebih kurang sama. View post yang anda inginkan, Copy link then paste di URL di page ini,Get Code kemudian Edit post entry itu dan paste lah di akhir entry. Publish! 

**Pastikan anda bookmark page ini utk memudahan anda di kemudian hari. 

Sekian Terima Kasih

if ade sesiapa yg tahu cara lebih mudah let me know! :)


No comments:

interesting!